Team

In De Stap kom je terecht bij een multidisciplinair team. Afhankelijk van uw specifieke hulpvraag wordt u door 1 van ons verder opgevolgd. Aan de hand van regelmatige intervisiemomenten kunnen we handig gebruik maken van elkaars expertise en ervaring.


Tinneke Tops

Tinneke De Stap

Ik zou mezelf omschrijven als vrolijk, enthousiast en sociaal voelend. Ik ben getrouwd en mama van 3 schatten van kinderen.
Ik doe mijn job met hart en ziel. Samen op weg gaan met mensen en antwoorden zoeken op hun vragen vind ik enorm verrijkend. Al sinds mijn 15de heb ik een bijzondere interesse voor het autistische denken. Het is boeiend om deze manier van denken te proberen doorgronden en deze ook te verduidelijken aan mensen met autisme of hun omgeving.

Mijn professionele achtergrond
In 2000 studeerde ik af als orthopedagoge aan de VUB. Sinds 2010 beëindigde ik mijn opleiding als integratief psychotherapeut. Vanaf 2002 heb ik allerhande jobs uitgeoefend waardoor ik op verschillende vlakken ervaring heb opgedaan. Ik werkte als assistent aan de VUB waar ik vooral bezig was rond depressie, ADHD en autisme. Later ging ik aan de slag als thuisbegeleidster autisme. Na drie jaar onregelmatige uren maakte ik de stap naar het onderwijs en ging aan de slag als GON coördinator autisme in Kasterlinden. Zes jaar later besliste ik in een tijdelijk project te stappen als extra begeleider autisme. Ondertussen werk ik mijn derde jaar als GON begeleider van studenten met ASS.
Sinds 2000 werk in een praktijk met kinderen, jongeren en volwassenen met problemen. Mijn specialiteit is natuurlijk autisme gezien dit de rode draad is doorheen mijn carrière. Verder begeleid ik ook personen (van jong tot oud) met depressie, ADHD en angsten. Ook opvoedingsproblemen aanpakken samen met de ouders behoort tot mijn takenpakket. Ik ben naast therapeut ook coördinator van De Stap.


Joke Huybrechts

Joke De Stap

Sinds 2009 ben ik afgestudeerd als orthopedagoog aan de universiteit van Gent. Daarna heb ik nog de ‘bachelor-na-bachelor: Autisme vanuit orthopedagogisch perspectief’ en het postgraduaat ‘Diagnostiek bij kinderen en jongeren’ behaald. Ik ben enorm geboeid door het autisme en wil elke persoon met autisme (en zijn context) graag zo goed mogelijk begrijpen en ondersteunen.

Binnen deze groepspraktijk werk ik als coach voor zowel kinderen, jongeren als volwassenen met autisme en/of hun context en bied ik opvoedingsondersteuning. Ik vind het hierbij belangrijk om te luisteren naar de persoon voor mij en samen te werken aan een traject dat past bij deze unieke persoon, vertrekkend vanuit de krachten en ondersteuningsvragen. Verbinding, vertrouwen, authenticiteit en gelijkwaardigheid zijn daarbij kernwaarden die ik nastreef. In mijn vrije tijd dans en loop ik graag, ben ik bezig met mijn kids of kan je me lezend in een hoekje terugvinden.


Hannah De Ridder

Hannah De Stap

Sinds 2013 werk ik met heel veel plezier en passie in de groepspraktijk De Stap. Tijdens mijn master Psychologie aan de VUB heb ik mijn stage gedaan in het Koninklijk Instituut Woluwe waar ik werkte met kinderen met autisme. Dankzij deze stage heb ik ontdekt dat autisme mij enorm boeit en ik ben dan ook heel blij dat ik terecht ben gekomen bij het team van de Stap!

In de praktijk werk ik vooral met jongeren, volwassenen en koppels. We bekijken samen hoe we een antwoord kunnen bieden op de verschillende hulpvragen. Elke therapie is uniek en vergt een unieke aanpak, ik probeer hier telkens de juiste ondersteuning te geven!


Katleen Podoor

Katleen De Stap

Mensen boeien mij! Het duurde even vooraleer ik had begrepen dat ik mijn talent om mensen te begeleiden ook professioneel kan inzetten. Op latere leeftijd vond ik hierbij de intrinsieke motivatie om opnieuw te gaan studeren. Ik startte in 2013 de bacheloropleiding Gezinswetenschappen. Meteen na die studie vatte ik in 2016 de opleiding van Integratieve en Humanistische psychotherapie aan. Het studeren hield mij even in de ban, want gaandeweg mijn therapeutenopleiding begreep ik ook van mezelf dat ik mijn kennis en ervaringen bijzonder graag deel met jongeren. Ik startte tevens met een leerkrachtenopleiding. Eind juni 2020 liep mijn studieparcours ten einde en behaalde ik mijn diploma’s van psychotherapeut en leerkracht.
Leren omgaan met gevoelens en emoties is helemaal mijn ding geworden. Ik zet tijdens een begeleiding mijn (spreekwoordelijke) tweede bril op om voorbij het gedrag te kijken, en goed te luisteren, op zoek naar de signalen die mensen mij proberen te geven. Samen ‘verbinding’ vinden is zeer essentieel in de therapie. ‘Verbinding’ is trouwens mijn ‘magical word’ in iedere soort (werk)relatie.

Mijn uitstraling van vertrouwen, loyaliteit en tegelijk ook kwetsbaarheid leert aanvaarden en werkt drempelverlagend. Vanuit mijn integratieve en humanistische opleiding en mensvisie kan ik een situatie vanuit verschillende gezichtspunten bekijken en methodieken laten aansluiten bij de persoon. ‘Zie de mens, niet het gedrag’ is een waardevolle slogan in mijn werk en mijn persoonlijke leven. Ik geloof in de kansen van kinderen, jongeren en volwassenen en tracht de empowerende energie (opnieuw) te installeren in het natuurlijke groeiproces.
De belangrijkste denkkaders en methodieken waarin ik psychotherapeutische hulp verleen zijn: de gehechtheid van Bowbly, de ontwikkelingstaken van Erikson, de ZelfDeterminatieTheorie, ACT, Geweldloze communicatie, Voice Dialogue, Duplo-methodiek, waarin ik continue bij de cliënt balanceer door te Steunen – Stimuleren – Sturen.
De coördinator van De Stap, Tinneke Tops, inspireert mij met haar bijzondere blik op mensen met ASS. Het intrigeert mij omdat de gevoelens, emoties en motivatie bij mensen met ASS niet minder zijn, echter vaak beter verstopt aan de binnenkant, en soms moeilijker te zien aan de buitenkant. Ik help graag mensen om de binnen- en buitenkant beter te leren ontdekken, zowel bij kinderen, jongeren als volwassenen, zodat het welbevinden door en rondom de persoon groeit.


Anneleen De Ridder

Anneleen De Stap

Ik ben een groepsmens en vind het fijn om vanuit een onderzoekende houding met mensen te praten en meer over hun te leren en te ontdekken.

Als 18 jarige studeerde ik communicatie. Na enkele jaren in de evenementensector startte ik in 2008 in het hoger onderwijs en werkte ik 12 jaar lang met studenten die in het buitenland willen studeren of stage lopen én internationale studenten die in Brussel en Gent hun weg zoeken. 

Als jonge mama van 2 kroop ik in 2012 zelf terug achter de schoolboeken en voltooide ik de bachelor opleiding Pedagogie van het Jonge Kind. De ontwikkeling van kinderen en het gezinsleven vind ik bijzonder boeiend en ik kon me via deze studie ook theoretisch verdiepen in die thema’s. Ik deed tijdens deze opleiding een jaar stage in het kinderziekenhuis van UZ Brussel waar ik werkte met kinderen en hun gezin op kinderoncologie. 

Binnen de groepspraktijk werk ik vooral als pedagogisch coach en opvoedingsondersteuner met kinderen, jongeren en gezinnen. Voor lagere schoolkinderen begon ik recent samen met collega Joke Huybrechts groepsateliers voor kinderen in samenwerking met De Potaerdehoeve op de grens tussen Merchtem en Mollem. 

Ondertussen werkte ik van september 2018 tot juni 2020 vanuit BuO Kasterlinden als ondersteuner van kinderen en leerkrachten met bijzondere onderwijsbehoeften in het regulier onderwijs.

Sinds december 2020 werk ik als coördinator in een fijn team van pedagogische medewerkers en leerkrachten in De Appeltuin, de leer en recreatieruimte van het kinderziekenhuis Kidz Health Castle in UZ Brussel.

Omdat ik ervan overtuigd ben dat je altijd nog kan bijleren vind ik het belangrijk ook zelf regelmatig bijscholingen te volgen om zo bepaalde onderwerpen waar ik binnen de praktijk mee geconfronteerd word verder te verkennen. Ik volgde zo reeds tal van bijscholingen rond zelfvertrouwen, faalangst, emotieregulatie bij kinderen en jongeren en een opleiding integratieve kinder- en gezinstherapie



Rani Heynderickx

Mensen en hun verhalen hebben me altijd geboeid—hoe we denken, voelen en ons
bewegen door het leven. Wat me in het bijzonder fascineert, is hoe ons hoofd en
lichaam samenwerken in dat proces. Die interesse bracht me ertoe om psychologie
te studeren aan de Vrije Universiteit Brussel, waar ik in 2024 mijn master in de
klinische psychologie behaalde.
In Groepspraktijk De Stap, zette ik mijn eerste stappen als beginnend psycholoog
tijdens mijn masterstage. Ik leerde er hoe waardevol en uniek elk individueel pad is
en kwam in aanraking met het ‘anders voelen’ en ‘anders denken’, met het belang
om elke kleine groeistap in een ASS-verhaal te bewonderen en aan te moedigen.
Deze opportuniteit betekende voor mij een springplank in mijn carrière als zelfstandig
psycholoog, en het genoegen om deel uit te maken van een bijzonder fijn team!
Ik geloof dat we als mens veel meer zijn dan onze gedachten alleen. Ook ons
lichaam, onze emoties, ons verleden en de context waarin we leven vertellen iets
over wie we zijn. In mijn werk als psycholoog wil ik het volledige plaatje in beeld
brengen. Zoals bij een puzzel probeer ik een kader te creëren waarbinnen de
verschillende stukjes op hun plaats kunnen vallen. Daarom werk ik vanuit een
holistische visie.
Soms raken hoofd en lichaam uit verbinding—denk aan de uitdrukking ‘als een kip
zonder kop’. Wanneer die samenwerking verstoord raakt bijvoorbeeld door trauma,
chronische stress, een neurologische stoornis of psychische klachten, kan iemand
zich vervreemd voelen van zichzelf. Gedachten en gevoelens kunnen losgekoppeld
raken van de lichamelijke gewaarwordingen of signalen. Daarom hecht ik in therapie
veel belang aan de verbinding maken tussen lichaam en geest.
Ik ben een gevoelsmens en streef ernaar een veilige, warme ruimte te creëren waar
je helemaal jezelf mag zijn. Gesprekken mogen diepgang hebben, maar ook licht en
luchtig zijn. In het begeleidingsproces vertrek ik steeds vanuit de noden van de cliënt,
met als doel hen optimaal te ondersteunen.
“Elke verandering begint met één moedige stap — bij ons zet je De Stap
naar jezelf.”
Zet De Stap!

Eline Van Caekenberghe

Meer info volgt


Evy Dewitte

Wat drijft mensen, wat zit onder gedrag, wie is de mens daaronder?

Mensen hebben mij altijd geboeid. Samen op zoek gaan naar dat puzzel stukje dat gemist wordt om een stap verder te komen, te groeien, dat is wat mij drijft en wat ik met hart en ziel doe.

Na een woelig parcour tijdens mijn eigen schooljaren was de motivatie, en vooral het zelfvertrouwen, niet hoog genoeg om die stap te zetten naar datgene wat ik heel graag wou, psychologie studeren.

Als kind kreeg ik zelf de diagnose ADHD en hiermee opgroeien was destijds niet makkelijk, er was geen tot weinig hulp.

Die hulp wél kunnen bieden aan mensen die ook tegen de moeilijkheden aanlopen is voor mij een ongelooflijke meerwaarde. 

Ook binnen ons neurodiverse gezin, met autisme en ADD, kregen we de nodige uitdagingen.Toch brachten al deze zaken ons steeds dichter bij elkaar en bij mezelf en het pad dat ik altijd al wilde bewandelen: mensen helpen om helemaal zichzelf te zijn, want dat is de mooiste versie die je kunt zijn!

Ik koos uiteindelijk voor een opleiding als leerkracht, omdat ik voelde dat mensen helpen groeien en ondersteunen echt mijn passie is. Gedurende mijn periode in het onderwijs raakte ik nog meer geboeid door neurodiversiteit.

Ik voelde mij altijd sterk aangetrokken tot kinderen die niet helemaal binnen het traditionele plaatje pasten en maakte er mijn missie van hen de ondersteuning te geven die bij hen past want iedereen is anders en elke persoon heeft iets unieks nodig om zijn kwaliteiten naar buiten te brengen. In mijn loopbaan als leerkracht groeide mijn interesse steeds meer richting het socio-emotionele.

Uiteindelijk ben ik mij opnieuw intensief gaan bijscholen en koos ik voor een deeltijdse zorgfunctie binnen het onderwijs en zette ik eindelijk ‘De Stap’ om als coach te starten.

Ik volgde tal van opleidingen en combineerde mijn eigen ervaring, de ervaring uit het onderwijs en uit mijn eigen gezin om nu écht datgene te kunnen doen waar ik altijd al van droomde: mensen gericht helpen om de beste versie van zichzelf te zijn en de kwaliteiten die ze in zich meedragen naar buiten te brengen – zonder schaamte, ongemak of onzekerheid maar met trots.

Want ongeacht welke diagnose we meedragen, we zijn allemaal anders en we hebben allemaal onze eigen unieke kwaliteiten die ons maken tot wie we zijn. En daar mogen we ongelooflijk trots op zijn!

In mijn begeleiding werk ik belevingsgericht, zodat je mentaal, fysiek en emotioneel meer in balans kan komen. Dit doe ik door het gebruik van verschillende methodieken zoals lichaamswerk, systemische oefeningen, innerlijk kind-werk, visualisaties en diepgaande traumaverwerking.

Dit helpt het hoofd en het lichaam opnieuw met elkaar te verbinden zodat deze kunnen samenwerken en je kan handelen vanuit wat je lichaam nodig heeft en niet vanuit wat negatieve (denk)patronen in je hoofd je vertellen. Dit brengt je automatisch terug naar je eigen authentieke zelf wat ervoor zorgt dat je vrij en vol vertrouwen in het leven kan staan.

Moussa


Al jarenlang geef ik met volle passie les in het secundair onderwijs, in de vakken geschiedenis, sociologie en psychologie. Mijn fascinatie voor het menselijk denken en gedrag heeft me altijd gedreven om verder te kijken dan enkel de leerstof. In de klas leg ik de nadruk op mentaal welzijn, zich goed voelen, ondersteuning bieden en jongeren helpen om hun eigen talenten en potentieel te ontdekken.

Doorheen de jaren heb ik me verdiept in ontwikkelingsstoornissen, met een bijzondere focus op autisme. Leven met autisme brengt unieke uitdagingen met zich mee, maar ik geloof sterk dat met de juiste begeleiding en een veilige omgeving, elke stap vooruit mogelijk is.

Mijn missie gaat verder dan enkel het onderwijs. Ik wil ook buiten de klas mensen ondersteunen die nood hebben aan meer rust, richting en zelfvertrouwen. Als auticoach help ik om vastgelopen situaties te begrijpen en om te zetten in groei. Samen werken we aan stressmanagement, emotieregulatie, structuur in het dagelijks leven, sociale contacten, zelfinzicht en het versterken van zelfvertrouwen.

Ik geloof dat iedereen de kracht in zich heeft om te groeien, ook wanneer het leven moeilijk aanvoelt. Mijn doel is dat elke persoon zich gehoord, begrepen en gesteund voelt, zodat hij of zij met vertrouwen verder kan bouwen aan het eigen pad.

Scroll naar boven